|
 |
Rocznica Przekopu Wisły
|
wycieczka piesza
|
O wycieczce: data: 29 marca 2015, długość: 14km, liczba uczestników: 47,
pogoda: pochmurno cały dzień , bez opadów kierownik trasy:
Hieronim Jaszcza i Krzysztof Jarzęcki
|
Trasa: Sobieszewo Orle – Wieniec – Martwa Wisła – Przegalina – wał wiślany
– Kiezmark
|
Uczestnicy wycieczki przy moscie w Kiezmarku
|
Kliknij na zdjęciu aby powiększyć
Mimo Palmowej Niedzieli i niezbyt ciekawej pogody frekwencja na szczęście
dopisała i okazało się , wycieczka dała wiele satysfakcji.
Zmieniliśmy nieco założoną trasę przez dodanie odcinka z Sobieszewa Orle
do Wieńca aby pokazać znajdującą się nieopodal „Forsterówkę” oraz wykańczaną obecnie
wieżę widokową.
Forsterówka to modrzewiowy dworek wybudowany w 1933 r. dla gauleitera Forstera.
Obok znajdowały się koszary i dom oficerski. Do 2003 r. był tu ośrodek FWP „Mewa” a od 2010 r.
całość została przekazana franciszkanom. Niestety od tamtego czasu nic się tu nie dzieje
i wszystko ulega stopniowej dewastacji mimo ochrony konserwatora zabytków.
Właśnie obok tych obiektów znajduje się wieża ciśnień o wysokości 33 m
z tarasem widokowym o średnicy 15 m na wysokości 45 m npm (10 m nad koroną drzew).
Wewnątrz znajduje się zbiornik na 600 m³ wody pitnej.
Wieża jest aktualnie wykańczana na otwarcie latem br.
Pod wieżą zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i ruszyliśmy zalesionymi wzgórzami,
gdzie widać jeszcze pozostałości po umocnieniach wojennych.
Doszliśmy do najwyższego wzniesienia wyspy Sobieszewskiej czyli
Góry Orlej (33 m npm) by następnie zejść do Wieńca. Powędrowaliśmy ul. Kwiatową
obok nieczynnego pensjonatu Tulipan na południe w kierunku Martwej Wisły.
Po wyjściu na otwarte pole odczuliśmy silne powiewy wiatru wiejącego prosto w twarz.
Trzeba było się z nim zmagać aż do samego wału nad Martwą Wisłą. Na wale odczuwało się
silny wiatr boczny i dlatego na przerwę śniadaniową ukryliśmy się za wałem.
Po krótkim posiłku ruszyliśmy dalej w kierunku Przegaliny spoglądając
na istniejące jeszcze stare stylowe domy. Zatrzymaliśmy się przy śluzach w Przegalinie
gdzie przedstawiłem krótką historię powstania Przekopu Wisły.
Przekop Wisły zaprojektowano aby zapobiec powodziom nawiedzającym Żuławy.
Budowa trwała od 1890 do 1895 r. na odcinku 7 km o szerokości 250 – 400 m. W pracach
uczestniczyło ok. 1000 pracowników, 7 pogłębiarek, 20 lokomotyw z wagonikami do
wywozu urobku, 2 żurawie do rozładunku oraz wiele pomp odwadniających.. Kamień do
umacniania dowożono z Prus i Bornholmu.
Dnia 31 marca 1895 r. czyli 120 lat temu na telegraficzny sygnał cesarza Wilhelma II
prezydent prowincji otworzył łopatą drogę wodom Wisły. Z tej okazji otworzyliśmy szampana
aby wypić toast.
W tym miejscu część uczestników zrezygnowała z trasy ze względu na silny wiatr,
pozostali w ilości 29 osób ruszyli dalej nie zważając na pogodę. Przez zwodzony most wybudowany
w 2012 r. nad śluzą dotarliśmy do wału biegnącego wzdłuż Przekopu Wisły skąd można było obejrzeć
całą panoramę przekopu w kierunku morza. Na wysokości Błotnika zeszliśmy z wału do brzegu Wisły
w celu znalezienia dobrego miejsca na wypoczynek jedynie Józio ze swoją ekipą powędrował
poszukiwać swoich rodzinnych korzeni.
Znaleźliśmy dobrze osłonięte miejsce od wiatru wyłożone suchymi trawami.
Ze względu na te trawy nie rozpalaliśmy ogniska. Tu zalegliśmy na pół godziny rozkoszując
się gorącymi napojami, chłodnymi nalewkami i spożywając kanapki. Obok tylko słychać było
szum rzeki i w oddali śpiew skowronków.
Dalsza droga wyglądała jak przejście przez dżunglę ze względu na strumyki,
gęste krzaki i suche trzciny. Na szczęście znajdowały się tam mniejsze lub większe
ścieżki a młode trzciny jeszcze nie wyrosły tak, że przedostaliśmy się z tych chaszczy
na łąki na wysokości widocznej po drugiej stronie rzeki śluzy - Gdańskiej Głowy.
Na chwilę zatrzymaliśmy się przy drogowym moście w Kiezmarku zbudowanym w 1973 r.
przez Stocznie Trójmiasta i remontowanym w 2004 r.
Parametry mostu: długość 944 m, szerokość 14,7 m i max rozpiętość 130 m.
Wkrótce ten most będzie obejmował tylko ruch lokalny, pieszy i rowerowy gdyż
zostaną wybudowane dwa nowe mosty samochodowe w ramach modernizacji trasy Gdańsk – Elbląg .
Idąc do przystanku PKS widać było we wsi Kiemark odnowiony, zabytkowy kościół z 1727 r.
Czekając na autobus zaszliśmy do pobliskiego baru gdzie spotkaliśmy grupę Józia,
który po drodze poszukiwał śladów swojego dziadka.
W drogę powrotną do Gdańska wyjechaliśmy planowo o godz. 15,03.
|
Autorzy zdjęć: BO - Basia, JH - Józek Herman, WJ - Walek - ZB - Zbyszek |
Relację z wycieczki oglądało: 330 osób, wykonał(a) ją: Józek H
|
|
 |
|
|