|
 |
O wycieczce: data: 13 lutego, długość: 13 km, liczba uczestników: 25 osób i 2 pieski,
pogoda: cały dzień słonecznie z lekkim porannym przymrozkiem, kierownik trasy: Krzysztof Jarzęcki
|
Trasa: Jodłowno – Ostróżki – Pręgowo – rz. Radunia – Kolbudy
|
Uczestnicy wycieczki na starcie
|
Trasę zarejestrował(a): Ela SN Mapa wydana przez: BiK
Dzień zapowiadał się pięknie ale frekwencja była średnia bo na starcie stanęły 23 osoby a potem dołączyły się 2 osoby, które spóźniły się na autobus.
Pod pomnikowymi dębami w Jodłownie przekazałem informacje o interesujących miejscach na trasie. .
Początek szlaku okazał się zaśnieżony a przymrozek ściął nawierzchnię lekko zaśnieżoną. Właśnie zmarznięta ziemia pozwoliła nam w miarę suchą nogą przejść przez cały leśny odcinek.
Okazało się, że pojazdy leśników tak zniszczyły drogę na tym szlaku, że o innej porze roku przejście byłoby niemożliwe.
Szerokie i głębokie koleiny wypełnione wodą (lekko zmarzniętą) stanowiły dużą przeszkodę na trasie.
Udało się na szczęście bez wypadków dojść na miejsce odpoczynku przed Ostróżkami gdzie na wielkim powalonym buku można było spożyć drobny posiłek.
Dalej zejście w dół w rejon ujęć wody dla Gdańska, które powstały tam w 1869 r. Poprowadzono wówczas 14 km rurociągu o średnicy 42 cm, którym woda płynęła do zbiorników na Oruni,
wykorzystując spadek poziomu od 115 m npm do poziomu 43 m npm. Woda płynęła grawitacyjnie, bez pomp.
Poszukiwaliśmy miejsca na ognisko ale nie było nic ciekawego więc postanowiliśmy, że powstanie ono dalej nad Radunią za Pręgowem.
Pręgowo było już znane w 1323 r. założone przez Krzyżaków. Po nich pozostał murowany kościół z ciekawym wyposażeniem z XVII w. Od 1593 r. kościół podlegał kościołowi NMP w Gdańsku.
Na cmentarzu jest mogiła 41 ofiar Marszu Śmierci z obozu Stutthof w 1945 r.
Obok cmentarza zaczęła się przebudowa węzła drogowego ale przez tereny budowy dotarliśmy w rejon dawnego przystanku kolejowego Pręgowo na nieczynnej linii
Pruszcz Gdański – Kartuzy. Linia ta powstała w 1886 r. zaś dalszy odcinek z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka powstał w 1905 r. Niestety przejazdy zostały zawieszone w
1994 r. jako nieopłacalne i opisana przez p. Mamuszkę trasa „najpiękniejsza na Pomorzu” przestała istnieć.
|
Autorzy zdjęć: Ela S-N, Marta W, |
Relację z wycieczki oglądało: 330 osób, wykonał(a) ją: JH
|
|
 |
|
|